Wednesday, September 22, 2010

SD går upp ännu mer.

Senaste siffrorna visar 5.88 % för SD (SD har gått upp ännu mer sen det skrevs, nu har SD 5.92 %) mot kommunisternas 5.74 % och KD 5.53 % .

M 29. 1, S 31.51


Övrigt:
SD vågmästare i 30 kommuner. dn

Internationella valobservatörer borde omvärderas med tanke på allt valfusk. gp


Öppet brev till politikerna och media, hittat på P I.

Öppet brev från en som röstade på SD i valet 2010

INSÄNDARE En läsare har skickat oss ett öppet brev, där även AB, Expressen, DN, SvD, SVT, SR, Moderaterna, FP, Centerpartiet, KD, Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet fått en kopia.

Läsaren skriver: Jag hade velat underteckna med mitt eget namn, som brukligt, men jag vågar inte. Så hätsk har stämningen blivit mot SD och deras väljare, och jag är ärligt talat rädd för att stå för mina åsikter – något jag aldrig varit förut och som jag aldrig trodde att jag skulle behöva vara i vår trygga demokrati.

Öppet brev från en som röstade på SD i valet 2010

Jag är medelålders tjänsteman, har civilingenjörsexamen och bor inte i glesbygden. Jag har ett jobb och är inte orolig för att inte få ett nytt om jag skulle bli uppsagd. Sedan 1979 har jag röstat på moderaterna i alla tre valen (riksdag, landsting och kommun), men i år röstade jag på SD (utom i kommunvalet där jag valde ett lokalt parti).
Jag är inte rasist, i det uttjatade ordets egentliga betydelse – jag tror inte att människors biologiska bakgrund spelar någon som helst roll.

Varför röstade jag då på SD, fast jag inte är en lågutbildad arbetslös man i en avfolkningsbygd?

Förklaringen finns i den tysta partiöverskridande överenskommelse som verkar finnas, där all kritik som riktas mot vårt omhändertagande av flyktingar döms ut som rasistisk och/eller främlingsfientlig. Stigmatiseringen av sådana åsikter, och speciellt av SD som parti, ligger antagligen bakom deras framgång i det senaste valet.

Om man, som jag och många andra, märker att vissa åsikter inte över huvudtaget tolereras utan fördöms av ”etablissemanget” så börjar man fundera. Det är OK att vara för eller emot t.ex. kärnkraft. Inga kärnkraftsanhängare hängs ut i media, eller får sina hem vandaliserade. Det är OK att vara för eller emot fackets stora inflytande. Det är OK att vara för eller emot förmögenhetsskatt, villaskatt, friskolor, privatisering av statliga bolag, höjd bensinskatt, mer inflytande åt samer, införande av Euron i Sverige, alkoholmonopolets avskaffande och i stort sett vad som helst!

Men, man får inte vara kritisk när det gäller invandringen… Då får man samma rasiststämpel oavsett om man är rabiat tok-nazist eller om man bara öppet vill diskutera invandringens villkor. Många med mig, som har ”moderata” åsikter och som ser att den hittillsvarande politiken är misslyckad, klumpas ihop med ”Vit Makt”-företrädare och annat skräp – och avfärdas lättvindigt som ”extremister”.

Vi är inte extremister!

Vi vill att invandring ska kunna diskuteras öppet som vilken annan fråga som helst! Men det har inte gått hittills, i det politiska klimat som nu råder. Därför har så många röstat på SD, och därför tror jag att de kommer att få ännu fler röster i nästa val om inte de etablerade partierna tar till sig vår oro och vår frustration över att inte kunna behandla invandring på samma villkor som vi gör när det gäller andra andra aspekter av samhället.

Min röst på SD i valet 2010 var en missnöjesröst. Jag har, som jag brukar innan ett val, läst alla partiers valmanifest för att bilda mig en uppfattning. Om jag, hypotetiskt, fick önska mig att ett enda parti fick mer än 50% av rösterna så skulle jag inte ha valt SD utan moderaterna. Valet handlar om mer än bara invandringen, men det är en viktig fråga! Om jag, och alla som röstade på SD, får till stånd en öppen och förutsättningslös debatt om hur vi ska ta emot de som av olika skäl söker sig till Sverige så tror jag att många av oss skulle återgå till att sympatisera med något av de etablerade partierna. Annars gissar jag att SD, så som har skett i andra länder inom EU, fördubblar sitt stöd i nästa val.

Anonym väljare pga rädsla

4 comments:

  1. Hej,

    var får du dessa siffror ifrån?
    Jag kunde inte hitta dem i någon av de artiklar som du länkade till.

    ReplyDelete
  2. Precis mina tankar fäst på "papper"

    ReplyDelete
  3. Exakt samma text hade jag kunnat skriva om man bara bytte ut man mot kvinna och M mot MP (jo faktiskt!).

    ReplyDelete